Thursday, July 10, 2014

Debaran Itu Kembali

Setelah setahun berlalu, aku perlu menghadapi sekali lagi .... mamogram.

Dulu aku takut sebab buat mamogram ni memang agak menyakitkan. Kena serah buahdada kita untuk di x-ray, kepit atas ke bawah, lepas tu kiri ke kanan pulak. Kalau dulu kedua-dua belah,  sekarang tinggal belah kanan aje.  Syukur aku masih dipinjamkan walaupun sebelah.

Kali ni ketakutan aku lain. aku takut nak mendapat tahu hasil mamogram tu sendiri. Belum habis rupanya trauma setahun yang lalu.  Masih segar dalam ingatan, saat-saat perit aku merawat hati dan merawat luka pembedahan.  Aku mau atau tidak, aku kena hadapi kenyataan.

Aku bersolat taubat, bersolat hajat memohon bantuan Allah. Nak minta bantuan sapa lagi??? Manusia keupayaan terbatas. Secanggih mana pun teknologi, semahal manapun ubat, tak mungkin dapat menentang ketetapan Allah. Tapi Allah janjikan doa itu senjata bagi mukmin, lalu aku pun berdoa. Memohon kasihsayang Allah supaya aku dilindungi dari segala musibah. Sekiranya memang ditakdirkan aku perlu melaluinya sekali lagi, aku memohon diberikan kesabaran yang sangat tinggi.


Apabila nama dipanggil untuk prosedur mamogram, aku melangkah dengan tenang. Mujurnya Juru X-ray yg menjalankan mamogram tu teramat menyenangkan hati aku.  sambil berbual santai dengan nada lembut, dia menjalankan prosedur kepit-mengepiti tu.  Walaupun badan terasa sakit, tetapi hati terasa damai.

Selesai mamogram aku diminta menunggu sebentar di luar bilik. Kemudiannya aku diminta menjalani scanning. Ehhh kenapa pulak ni?? Oranglain boleh balik selepas mamogram, aku pulak perlu menjalani scanning. Dada aky berdegup kencang, perut aku tiba-tiba jadi sakit.  Ya Allah, bersediakag aku untuk ujian ini??

Di dalam bilik scanning, pegawai perubatan yang lain pulak melakukan scan di sekitar payudara. Semasa alat scanner ditekan-tekan di payudara terasa sakit sangat.  Apakah itu?? Setelah selesai, aku bertanya apakah terdapat apa-apa yang meragukan pada payudara ku. Sambil tersenyum dia menyatakan laporan akan disediakan oleh doktor pakar dan akan diserahkan di Klinik Pakar 2.  tetapi dari pemerhatiannya sebentar tadi, tak nampak apa-apa yang luar biasa.  Alhamdulillah!!!

Seminggu selepas itu aku ke Klinik Pakar 2 untuk temujanji dengan Dr Imran. Menurut Dr Imran, dari laoran yang diterima tidak terdapat tanda-tanda sel  kanser di payudara kanan ku. yang ada hanyalah sist yang tidak membahayakan. Walau bagaimanapun, aku diminta datang berjumpa beliau dengan segera sekiranya terdapat tanda-tanda risko payudara :

1)   Perubahan struktur dan tekstur payudara yang membengkak, benjolan merah seakan ketumbuhan bisul
2)    Perubahan puting yang tenggelam atau mengeluarkan lelehan cecair
3)    Kesakitan ketara di bahagian ketiak
4)    Kesakitan di bahagian lengan
5)    Kesakitan yang amat sangat di bahagian payudara


Alhamdulillah Alhamdulillah .... itulah ucapanku tanpa henti. 

No comments:

Post a Comment